Upadek

Motoryzacyjna historia o tym, jak można się cofać idąc do przodu.

4 czerwca 1989 odbyły się TE wybory. Na czym polegał system, który w tym dniu zaczął się przewracać? Oto przykład znaleziony w starych wycinkach prasowych:8 maja 1988 roku na łamach tygodnika „Ład” można było zapoznać się z historią nabycia samochodu osobowego „Polski Fiat 125p” drogą przedpłat.* Niejaki Zbyszek z Warszawy na łamach owego „Ładu” pisze

W roku 1981 dokonałem wpłaty 78.000 złotych, jako równowartość 30 procent samochodu „Polski Fiat 125p”, którego cena ówczesna wynosiła 260.000 zł.** Płacę przez cały czas raty po 1900 zł*** miesięcznie i stan moich wpłat przedstawia się następująco:
saldo z dnia 27 grudnia 1987 – 328.568 zł
wpłaty za styczeń i luty 1988 – 3600 zł
rewaloryzacja wkładu (25 %) – 83.092 zł
razem – 415.460 zł.
Cena obecna samochodu wynosi 1.350.000 zł. Po 6 latach mam 29,6 % wkładu na samochód.***

Tak, że ten…

PRZYPISY:
* – Przedpłaty były lustrzanym odbiciem kredytu: wpłacało się jakąś część należnej sumy, potem – co miesiąc – kolejne raty. Spośród uczestników tego procederu systematycznie losowano kolejnych szczęśliwych posiadaczy pojazdu. Pozostali wpłacali raty dalej i czekali na swoją kolej.
** – czyli mniej więcej tyle, ile dzisiaj Audi A6, Volvo XC albo Mercedes GLC – nie, no pewnie, że żartuję.
*** – a przypomnę, że gość na starcie już wpłacił 30 % wkładu, he he.
{foto z sieci – reklama pięciobiegowego FSO 1500 z roku 1986].