Spotkanie

Żeby się spotkać, nie wystarczy tylko przyjść. Czasami trzeba jeszcze bardzo chcieć, a nawet się dopchać.

Dziś w kościele była czytana Ewangelia o uzdrowieniu kobiety przez 12 lat cierpiącej na krwotok (być może chodziło o hemoroidy lub jakąś przypadłość ginekologiczną), która z wiarą dotknęła szaty Jezusa (Mk 5,21-43). Zdołała przepchać się przez tłum.

Udowodniła tę umiejętność po raz kolejny jakiś czas później: tradycja widzi w niej bowiem ową Weronikę, która przedarłszy się przez tłum miała otrzeć twarz Jezusowi dźwigającemu krzyż.

Kościół Duc in altum (wypłyń na głębię) w Magdali.

W IV wieku zbudowano pomnik z brązu w Cezarei Filipowej, ukazujący ją z wyciągniętą ręką w stronę Jezusowego płaszcza. Cesarz Julian Apostata kazał zniszczyć ów wizerunek i na tym samym cokole postawić swój pomnik. Wkrótce w posąg cesarza trafił piorun, odrywając od korpusu jego głowę, która upadła twarzą w piach i tak pozostała.

Twarz Jezusa odcisnęła się na chuście wierzącej kobiety. Twarz cesarza-poganina runęła w pył. Wierzyć, to znaczy z wiarą przepychać się, choćby nie wiem przez jak gęsty tłum, żeby dotknąć Jezusa: jeśli nie Jego twarzy, to chociaż rąbka płaszcza.

Atrium kobiet a w głębi kaplica w łodzi – w kościele Duc in altum.

Inny ślad kobiety z krwotokiem można znaleźć w Magdali. Dziś jest tutaj – 6 km na północ od Tyberiady – osiedle żydowskie, wzniesione wokół kibucu, który założono 100 lat temu. Nad samym brzegiem Jeziora Galilejskiego wznosi się dwupoziomowy kościół „Duc in altum” („Wypłyń na głębię”). Szczyci się kaplicą łodzi, atrium kobiet – dedykowanym bohaterkom znanym z Ewangelii – i tabernakulum poświęconym w 2016 roku przez papieża Franciszka.

Daniel Cariola przy pracy.

W dolnej części urządzono kaplicę Spotkania. Podłogę stanowi pozostałość odsłoniętej przez archeologów nawierzchni kamienistego rynku z czasów Jezusa. A za ołtarzem podziwiać można wyjątkowe malowidło. Odtwarza ono tę samą kamienną podłogę, na której stoją obecni. Widać kilka par przybrudzonych, obutych w sandały stóp i dłoń ujmującą w palce rąbek szaty. Widok ucięty na wysokości połowy łydek pomieszczonych w nim postaci jest wyjątkowym sposobem prezentacji Ewangelii o spotkaniu kobiety cierpiącej na krwotok z Jezusem. Obraz namalował w 1998 roku Daniel Cariola – chilijski artysta, znany z malarskiej realizacji wielu tematów biblijnych.

[zdjęcia z domen publicznych]